MODEL MONTESSORI (1870-1952)
Model Montessori
dipelopori oleh Maria Montessori. Beliau dilahirkan di Chiaravalle, Itali pada
tahun 1870. Pada tahun 1896, beliau telah menamatkan pengajiannya dalam bidang
perubatan sekali gus telah menjadikan beliau seorang doktor wanita pertama di
Itali. Maria Montessori terkenal kerana penglibatan beliau dalam pendidikan
kanak-kanak. Beliau juga dicalonkan untuk anugerah “Nobel Peace Prize”
sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 1949, 1950 dan 1951. Walaupun beliau sudah
meninggal dunia, perjuangannya masih diteruskan lagi melalui “Association
Montessori Internationale (AMI)” di Amsterdam, Netherlands sehingga kini.
Maria Montessori amat mementingkan perkembangan kanak- kanak diperingkat awal
lagi.
Menurut Montessori, kanak-
kanak akan menunjukkan minat kepada sesuatu aktiviti pembelajaran apabila
mereka cukup matang dan bersedia mempelajarinya. Montessori telah mengemukakan
beberapa konsep asas dalam pembentukan kurikulum kanak- kanak pada peringkat
awal.
A.
Penggunaan sensori-deria
Menurut Montessori, minda kanak-
kanak mudah menyerap sesuatu maklumat yang diterima melalui deria mereka,
sebelum mereka bersedia untuk diajarkan konsep tersebut. Pernyataan Montessori
ini telah disokong oleh Pensyarah Psikologi Perkembangan Dan Pendidikan
Awal Kanak-kanak Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia, Mastura Badriz (2002) dalam Zul Azri (2009), iaitu beliau
melihat pendidikan sebagai satu
proses yang berkembang serentak dengan perkembangan seorang kanak-kanak yang
belajar melalui persekitaran dan mengaplikasikannya dalam konteks kehidupan
sehariannya sebagai persediaan untuk kehidupan dimasa hadapan. Dalam erti kata
lain, segala apa yang dilihat dan didengari oleh seorang kanak-kanak dari
persekitarannya merupakan satu pendidikan tidak formal kepadanya.
B.
Penerokaan kepada persekitaran
Montessori dalam pendapat beliau
turut menyatakan bahawa persekitaran yang menggalakkan perkembangan kanak-
kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan yang akan
menyokong pembentukkan konsep dan pengetahuan kanak- kanak apabila mereka
memerlukannya. Di samping itu, dalam ertikata lain pendidikan bagi seseorang
kanak-kanak adalah merangkumi segala aktiviti dan pengalaman pembelajaran yang
telah disediakan oleh orang dewasa, aktiviti yang difikirkan oleh kanak-kanak
itu sendiri dan juga bahasa atau teknik komunikasi yang diamalkan oleh mereka
dalam kehidupan seharian. Walaubagaimanapun, pendidikan juga boleh menjadi
sesuatu yang tersembunyi dan tidak dirancang di mana kanak-kanak belajar tanpa
disedari.
Pendapat Montessori ini sekali lagi
disokong oleh Mastura Badriz (2002) dalam Zul Azri (2009), iaitu beliau
berpendapat, masa atau perhatian yang diberikan terhadap sesuatu aktiviti oleh
penjaga kanak- kanak, mungkin akan menyebabkan kanak- kanak tersebut
merasakan perkara itu adalah lebih berfaedah walaupun hakikatnya adalah
sebaliknya.
C.
Belajar melalui aktiviti bermain
Bagi kanak-kanak yang sedang
membesar, bermain adalah satu keperluan. Melalui bermain kanak-kanak dapat belajar
pelbagai perkara dan keadaan ini dikenali sebagai pembelajaran tidak formal.
Menurut pendapat Montessori, apabila seseorang kanak- kanak itu bermain, secara
tidak langsung mereka dapat belajar dan mengalami sesuatu pengalaman yang baru
apabila melalui proses pembelajaran yang menarik dan bermakna. Keadaan ini membuktikan bahawa bermain merupakan satu proses belajar secara
semula jadi dan juga spontan. Melalui aktiviti bermain, secara tidak langsung
ibu bapa turut membenarkan kanak-kanak melakukan aktiviti yang kreatif.
Ummu Abdullah (2009),
turut menyatakan pandapat yang hampir sama dengan pendapat Montessori iaitu
menurut beliau, setiap kanak- kanak yang membina pengalaman baru dan
berinteraksi dengan persekitaran mereka akan membina beberapa sambungan pada
otak kanak- kanak tersebut. Pernyataan ini menunjukkan bahawa melalui aktiviti
bermain, otak kanak- kanak akan turut berkembang dan secara tidak langsung
turut melatih kanak- kanak tersebut untuk menjadi lebih kreatif.
D.
Tempoh sensitif
Montessori menyatakan
bahawa kanak- kanak yang berusia enam tahun dan ke bawah mempunyai minda yang
mudah menyerap jika dibandingkan dengan kanak- kanak yang berumur enam tahun
dan ke atas. Tempoh masa ini dikenali sebagai tempoh masa sensitif, iaitu merupakan
tempoh masa yang sangat sesuai untuk mereka belajar dan memahaminya. Pada tahap
ini, kanak- kanak perlu dipupuk minat untuk belajar dan pembelajaran ini akan
berjaya jika mereka dibimbing untuk meneroka kepada bahan dan juga persekitaran
yang tepat. Tempoh sensitif adalah tempoh yang paling sesuai untuk kanak- kanak
menguasai sesuatu kemahiran. Tempoh tersebut dapat dikesan apabila kanak- kanak
menunjukkan kesediaan dan minat bagi mempelajari sesuatu kemahiran dengan
sentiasa menanya soalan dan sentiasa tertarik bagi memerhati dan menyentuh
sesuatu bahan pengajaran.
Selain daripada itu,
Montessori (1870- 1952) dalam Azizah Lebai Nordin (2002), turut menyatakan
bahawa beliau percaya dalam tempoh masa sensitif, kanak- kanak cepat
mempelajari beberapa tingkahlaku dengan lebih berkesan berbanding dengan tempoh
masa biasa. Ahli pendidik awal kanak- kanak menamakan masa sensitif ini sebagai
kesediaan (readiness). Selain daripada model- model kurikulum Maria
Montessori yang telah dibincangkan, terdapat juga teori yang dikemukakan oleh
Maria Montessori iaitu teori interaksi.
TEORI INTERAKSI
Menurut Montessori,
pengalaman belajar yang tidak formal dapat dihasilkan bukan sahaja dari
interaksi dengan guru tetapi juga dengan sesama rakannya. Interaksi antara
rakan sebaya ini juga dapat menghasilkan teladan moral dan sosial kepada diri
kanak- kanak tersebut. Selain itu, teori interaksi ini juga dapat membantu
pertukaran informasi sehingga menjadi sumber yang penting bagi pembelajaran
tidak formal kanak- kanak.
Jean Piaget (1896-1980)
dalam Nuriman (2009), turut mempunyai pendapat yang hampir sama dengan
Montessori iaitu bagi beliau, kanak- kanak belajar melalui interaksi dengan
orang lain atau pun masyarakat. Semakin ramai orang yang kanak- kanak tersebut
berinteraksi, semakin banyak ilmu yang akan dipelajarinya.
Apakah persamaan teori pendekatan Montessori, Waldorf dan Reggio Emilia?
ReplyDelete